Viedokļi

Ko reforma "Skola2030" nodarījusi matemātikas mācīšanai? Tādu jautājumu šonedēļ raisīja sociālajos tīklos arvien plašāku rezonansi guvusī diskusija par cienījamu Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas pedagogu vēstuli valsts augstākajām amatpersonām, kurā norādīts uz rupjām kļūdām projekta "Skola2030" izstrādē un pat lūgts apturēt tā realizāciju matemātikas apguvē, atzīstot, ka projekts ir kļūda.

Pēdējo reizi rediģēts Sestdiena, 27 janvāris 2024 12:29

Diskusijas par projektu "Skola 2030" parādās arvien biežāk. Var to uztvert tikai kā kritiku no vienas puses un projektu autoru taisnošanos no otras. Tomēr, ja paskatāmies godīgi, viss nav tik viennozīmīgi. Ir problēmas pašā projektā, un ir problēmas tajās tradīcijās, kas valda mūsu izglītības sistēmā.

Kaut Igaunijas skolu finansēšanas sistēma līdzīgi kā Latvijā lielā mērā balstīta uz skolēnu skaitu skolā un klasē, kas būtiski samazina mazo skolu izdzīvošanas iespējas, kaimiņvalstī skolu īpatsvars pret skolēnu skaitu ir lielāks, turklāt pēdējos septiņos gados skolu skaits sarucis tikai par 20.

Profesionāla un prasmīga skolēnu mācīšana Latvijas skolās notiek vien 42 procentos mācību stundu. Pārējā laikā skolotāji skolēnus māca teorētiski, iluzori, neprasmīgi vai kā iesācēji. Tas secināts Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centra (LU SIIC) pētījumā "Kā izglītības sistēma var atbalstīt skolotāju, lai skolēni varētu apgūt 21. gadsimta prasībām atbilstošu izglītību?".

Kā veidojas pedagogu atalgojums Latvijā? Kas ir likmes, kas ir slodzes?

Būtiskākais cēlonis daudzu valstu, arī Latvijas, problēmām, kļūdainajiem valsts varas lēmumiem ir neizglītoti cilvēki, jo tāds labklājības līmenis, kādu vēlētos, ir jāspēj nopelnīt ar pasaules mērogā konkurētspējīgu preču ražošanu, kā arī pakalpojumiem, bet to nevar sasniegt ar darbaspēku bez atbilstošām zināšanām.

Izglītības un zinātnes ministre un skolēna mamma. Politiķei Andai Čakšai (JV) jaunais mācību gads būs jāuzsāk ar divām lomām, kas savā starpā ne vienmēr sadzīvo labi.

Jūlijā lielākā daļa Latvijas augstskolu un koledžu gaida studētgribētāju pieteikumus. Diemžēl katru gadu šajā laikā ķīmijas un farmācijas nozares uzņēmumi ir spiesti runāt par vienu un to pašu problēmu – interese par studijām dabas zinātņu un tehnoloģiju jomā ir nepietiekama.

Izglītības ārēs atkal brāzmo viesuļi. Skolotāju arodbiedrība draud ar streiku, valdības vadītāji stāsta, ka streikam nav pamata, jo izglītības joma esot dāsni finansēta.

Vēlos mainīt spēkā esošo Skola2030 sistēmu. No pieredzes zinu, ka daudzi skolēni sūdzas par nesamērīgu slodzi. Daudziem bērniem un pusaudžiem nākas iet gulēt vēlu un slikti izgulēties.

1 lapa no 26
Aktīvā pozīcija: Sākumlapa Viedokļi