Viedokļi

Skolu tīkla reorganizācijas dēļ 2019. gadā darbu varētu zaudēt ievērojams skaits pedagogu, otrdien, 5. jūlijā, pēc Ministru kabineta (MK) sēdes, kurā valdība apstiprināja jauno pedagogu atalgojuma modeli, sacīja izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis.

Aizvadītajā nedēļā nepelnīti maz ievērības saņēma ziņa par Latvijas vidusskolēnu sliktajiem rezultātiem centralizētajā matemātikas eksāmenā. Pareizāk sakot, ar izglītības nozari saistītie šo tendenci godprātīgi un pietiekami konstruktīvi komentēja gan, toties izpaliek - es saprotu, cik šis vārdu savienojums noriebies, un tomēr - politiķu atbildības izvērtējuma.

В этом году во время централизованных экзаменов выпускники продемонстрировали очень низкие знания математики. Показатели неуклонно катятся вниз уже несколько лет. При этом мнения чиновников и учителей о причинах неуспеваемости расходятся.

Eksāmenu diferencēšanas iespēja ir skatāma kontekstā ar jaunā kompetencēs balstītā izglītības satura izveidi, vienlaikus pārskatot pārbaudījumu sistēmu. 

Daudziem skolēniem matemātika pēdējos gados padodas visai smagi, liecina centralizēto eksāmenu rezultāti. Vai mūsdienu jaunā paaudze paliek arvien dumjāka, vai pie vainas vājajiem šī priekšmeta eksāmenu rezultātiem būtu pedagogu neprofesionalitāte, vai arī uzdevumi tiek veidoti pārāk sarežģīti?

Latvijas Universitātes Ķīmijas fakultāte piedāvā īpašu, starptautiski atzītu trīsgadīgu ķīmijas bakalaura programmu, kurai vienīgai Latvijā ir piešķirta “Ķīmijas Eirobakalaura” kvalitātes zīme. Bakalaura studiju laikā studenti apgūst ķīmijas pamatkursus un izvēles kursus atbilstoši savām interesēm.  

Mūsdienu skolotājam vairs nepietiek ar zināšanām par savu mācību priekšmetu - darbojoties tehnoloģiju laikmetā, būtiski pārzināt arī citas tēmas.

Jaunā kompetencēs balstīta vispārējā izglītības satura ieviešana ļaus standartu un programmu izstrādē mācību priekšmetus integrēt un apvienot, tāpēc nākotnē mācību priekšmetu skaits būs mazāks, lai gan pagaidām esot pāragri runāt, par cik tie samazināsies, intervijā aģentūrai LETA sacīja Valsts izglītības satura centra (VISC) vadītājs Guntars Catlaks.

Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) neiebilst pret ieceri vidusskolas posmā īstenot mācību priekšmetu specializāciju, tomēr vienlaikus uzsver, ka tai jābūt brīvprātīgai.

Dabaszinātņu kabineti vairākumā skolu ir labā kārtībā, it īpaši tajās, kur Eiropas Savienības fondu atbalstītie projekti īstenoti pirms trim gadiem. Ne tik laba situācija ir tajās izglītības iestādēs, kas iesaistījās pilotprojektā pirms nepilniem desmit gadiem. Dažviet pat nācies ķerties pie padomju laika aprīkojuma, kas bijis noglabāts skolas noliktavā.

Aktīvā pozīcija: Sākumlapa Viedokļi